Sunday, December 4, 2011

Lempeng Oat

Assalam... Petang-petang gini tentu-tentu lah masing-masing rasa lapar. Dah lama tak pekena lempeng.

Kalau mak puan zai buat lempeng kelapa tentu sedap. Itu masakan mak. Sekarang dah ada anak sendiri, dah tentu anak nak makan macam-macam.

Anda semua buat apa untuk minum petang hari ini?

Puan zai jenguk ke dapur memang ada saki tepung gandum buat cekodok sarapan pagi tadi.

Jadi, petang nie hasrat buat lempeng tercapai. Cumanya tiada kelapa parut dalam simpanan. Nampaknya lempeng oat jadi pilihan. Sedap jugak... kakak kata...



Resepi aot JH nie biasa je. Mudah dan cepat.
200gm Tepung gandum
1 biji telur
1 sudu teh garam
2 sudu gula
5-10 sudu oat
Air secukupnya
Minyak masak

Cara-caranya:
Campur semua bahan di atas dengan air. Tepung biarlah antara tidak pejal atau terlalu cair. Minyak dalam 1-2 sudu. Masak dan hidang.

Kakak sibuk membantu ibu. Atau sebenarnya ibu ke membantu kakak di dapur.

 Lempeng oat dalam kuali.
[Abaikan kuali hitam tu]

 Dah siap 5 keping lempeng aot.

 Kakak tanya memang tebal camnie ke lempeng?
Ibu jawap kalu bole lempeng tu nipis sikit.
Tapi sebab kita nak cepat kenyang, buat lah tebal-tebal.
Hahaha ada-ada je ibu nie...

Tadaaa.... ok ok lempeng aot kita dah siap.
Boleh la menjamu selera lempeng aot nie walau kepala ingat kat lempeng kelapa.
Sangat-sangat sedap jika cicah sambal ikan bilis atau sambal udang.
OK lah next time la ye kita cari kelapa...
Selamat minum petang buat anda semua!!!

Puan Zai @ JH....


3 comments:

zul permatang badak said...

ooo...sedap,cicah udang ke...?

Yati said...

Lempeng oat lebih baik untuk kesihatan. Nampak sedap lempeng tu, lagi-lagi ada sambal udang tu. :)

Jendela Hati said...

zul PB: lauk udang kenduri

yati: masa pregnat suka buat lempeng mcm2 cereal