Saturday, October 8, 2011

Mee goreng kosong

Assalamualaikum semua...


Sarapan apa pagi ini? Puan zai rasa macam nak demam je laa. Sejak semalam terkena hujan, rasa sejuk jee sampai sekarang. Jemur kain pagi ini pandang ke langit, suram je... mendung.


Jenguk dalam peti ais takde barang basah. Yang ada cuma ikan bilis dan tauhu kering.


OK aje lah kot buat mee goreng kosong untuk hidangan bersarapan pagi ini.


Mudah aje nak buat, lagipun bahan pun tak cukup... bongkar-bongkar dalam peti ais tadi dapat lah kutip bahan-bahan seperti di bawah...




Mee kuning satu bungkus
1 biji telur
2 labu kecil bawang merah
1 ulas bawang puteh
halia 2cm dihiris halus
3 tangkai cili padi
1 tangkai cili merah
segenggam ikan bilis
3 tauhu kering yang di potong kecil
daun sup dan limau kasturi buat hiasan
sedikit pati ayam dan garam secukup rasa.


Cara membuatnya:
Tumis bawang, halia, cili dan ikan bilis. Masukkan dua cawan air hingga mendidih. Masukkan pati ayam dan garam juga tauhu kering, telur dan mee. Kacau hingga masak dan taburkan daun sup. OK dah siap untuk di makan. Simple aje puan zai masak. Ikut bahan dalam peti ais je.



Sarapan untuk seisi keluarga di pagi sabtu. Buat air milo dan teh o. Nasi goreng sadin nie mak puan zai masak sesubuh tadi untuk abah puan zai yang nak sarapan sebelum abah ke 'pejabat' di belakang rumah, jenguk nak bagi ayam makan.


Sarapan nasi goreng dulu si kakak tu lepas tu baru makan mee yang ibu goreng. Adik lak terus makan mee tapi komplen panas.



Ini pula untuk ibu yang nak demam nie. Mee ini berkuah. Boleh hirup-hirup kuah panas-panas. Harap tak lah demam, cuma rasa sejuk semacam aje nie. huhu...

Nampaknya dengan cuaca macam nie dok rumah aje lah. Teman anak buat homework. Wokeh lah sampai sini je catatan ini. Tata.

Puan Zai...

No comments: