Friday, January 21, 2011

Hari yang sibuk cari candidate

Hari ini hari kedua puan zai menjadi "HRD sementara".

Puan zai kena buat call seramai hampir 70 candidates untuk post yang di-offer oleh department ini. 

Mula2 bila aje second "boss" nie panggil masuk bilik dia untuk beri penerangan tentang projek ni, puan zai rasa stress sikit sbb kenapa lah asyik puan zai yang kena walhal dia tu ada dua orang staff under dia. (sebelum balik tadi pun salah sorang staff dia boleh datang dan bertanya apa yang puan zai sedang buat.

Yelah dia pun dok tengok2 yang puan zai dok keluar masuk office bos dia. Dia sendiri tak tahu amendenya projek nie walhal flyers yang puan zai tengok tu ada muka dia yang syok je jadi model dalam ramai2 muka dalam flyers tu).

Berbalik pada citer candidate ni, dept ini sendiri yang kena call terus ke candidate dan bukan melalui HRD kena menurut dia vacancy ini dari Dept, so takde mengena dengan HRD. So....

Tapi dalam sesaat itu juga, puan zai terus "me-motivate-kan" diri sendiri dan anggap ini sebagai challenge. Buat je lah kerja, buat apa nak merungut ek. Buat dengan senyuman (Pergh)
Takat dua hari, puan zai dah buat interview appoitment untuk hampir 25 orang candidates dan telah membuat sebanyak 50 panggilan yang mana termasuk yang tak angkat call atau masuk voice mail selain ada yang tak interested.

Jam masuk pukul 3 kepala puan zai dah rasa berat, sengal, bengang, bebal dan macam be-be lah. Agaknya mungkin terlalu lama di talian yang mana 100% panggilan dia buat ke no HP candidates.
Jari usah cakap lah, nasib lah kuku kontot2, kalau tidak kang patah2 kena lak gi salon kuku.hehe.

OK lah buat malam ini. Next week bersambung lagi baki nak call yang lain2 tu. Harap selasa akan settle kerja2 menalipon nie. Letih la telinga. Nampaknya fail je manatahu satu hari nanti kalau management tolak ke operator, mesti asyik nak MC je sebab sakit telinga kuikui.
Jika ada lah sahabat2 yang terbaca post ini, mesti tak paham apa yang puan zai katakan di sini. Xda apa, cuma luahan di malam sabtu je tiada apa yang dimarah atau diperkataan. Cuma kata2 kosong dari orang yang letih.huhu

Wasalam.

P.s-Saja nak menamatkan catatan dengan segera sebab Raja Lwak musim ke 5 dah start tu.

No comments: