Tuesday, December 21, 2010

Appointment with Pediatric Surgery dan kedai buku

Hari ini si adik ada appointment dengan doktor Pediatric Surgery jam 2.00pm.

Seawal jam 11am puan zai ke sekolah si kakak dahulu untuk membeli buku2 rampaian, rujukan dan buku kerja  untuk tahun 3. Seperti tahun2 sebelumnya ayat seperti ini memang sering didengari.

"Kak, buku banyak tak ada kak. Yang ada pun buku garis satu, buku berita dan buku penulisan" Kata si penjaga kedai buku.

"Bila buku2 lain ada?" Tanya ku balik.

"Dalam minggu depan kak baru ada" Jawap si dia.

"Hmmm dah agak dah. Nak buka sekolah esok baru ada la tu. Nanti sekolah buka sibuk la cikgu tanya mana buku ini mana buku itu" Puan zai ngomel dalam hati (aje...)...

Selepas membayar untuk 3 jenis buku rampaian sebanyak RM15.40, Puan zai dan anak2 pun berlalu. Tengok pada list di tangan nampaknye masih perlukan RM30+++ untuk buku2 yang lainnya.

Buku ini sahaja dah RM15.40 belom lagi termasuk dengan buku2 lain yang tiada stok...

Bergerak terus dari sekolah menuju ke hospital. Sampai sahaja di hospital jam baru menunjukkan pukul 12 tengahari. Perut dah lapar sebab tak breakfast di rumah, terus saja ke kafetria kat bahagian bawah pediatrik.
Ambil nasi untuk dua org, santap lah tiga beranak nie dengan seleranya. Lebih selera dengan minum air sirap bandung. Kalau kat hospital nie sirap bandung kat sini memang favourate si kakak. Sedap katanya...

Selesai sahaja makan terus ke bahagian bilik bacaan dan permainan. Bilik ini di buka untuk penginap/pesakit hospital serta pengunjung2. Banyak buku2 bacaan di dalamnya serta permainan yang bermacam jenis di sediakan. Bilik ini hanya di buka pada jam 10am hingga 12.30pm.
Membiarkan anak2 bermain, puan zai sempat membaca walau pun tak berapa tenang dengan suasana bising kanak2.

Tutup sahaja bilik bacaan nie, puan zai dan anak2 terus bergerak ke kaunter pendaftaran. Nombor giliran untuk appointment sebelah petang di buka dari 12.30pm ke atas sebelum pendaftaran bermula jam 1.30pm.

Setelah membuat pembayaran sebanyak RM5 untuk pekerja swasta, si adik di bawa untuk di timbang dan di ukur ketinggian. Tinggi adik dah capai 99cm dengan berat 14.3kg. Dari bilik timbang, puan zai dikehendaki meletakkan kad appointment ke dalam bakul bilik doktor bernombor 1 - 4.


Jam 2.15pm baru nombor adik naik. Setelah buku kecil hospital adik diteliti doktor serta lain2 di catat, soalan2 umum dari doktor selalunya berkisarkan kepada kesihatan adik iaitu:


1) Khuzaee sihat?
2) Dia ada sesak nafas?
3) Dia aktif tak?
4) Dia makan macammana?
5) Setakat ini ada ubat2 yang di ambil?
6) Pernah tak lagi masuk icu?


Ini adalah soalan lazim dari doktor yang mana seumpamanya yang puan zai dah hafal.

Ini file khas untuk si adik. Buku dah dua dan semakin tebal, kad appointment ada 3 untuk 3 doktor pakar ~ Doktor surgery, Respiratory dan T&E. Sebelum ini ada 4 kad termasuk doktor medical tp di mansuh kan dan consentrate kat doktor respi je.



Untuk hari ini puan zai memaklumkan pada doktor yang si adik batuk dan selsema. Setelah catatan di buat di dalam file kesihatan serta buku hospital si adik, kami pulang setelah mengambil tarikh appointment selepas 3 bulan dan ubat batuk.

Ini inhaler Sulbutamol hanya untuk perlu sahaja. Jika adik tak sihat baru puan zai pakaikan 4 hourly. Dahulu ada satu lagi colour coklat inhaler Budesonide tapi dah stop sbb keadaan adik yang dah makin OK. Budesonide nie kena ambil hari2 yakni 12 jam sekali bermaksud puan zai bagi jam 7am dan 7pm daily.
 
Mengimbau kenangan deasease yang adik tanggung sekarang ini selama hampir 5 tahun, nanti puan zai blog kan dalam blog seterusnya, Insya Allah...

Namun anak lelaki ku yang bernama Ahmad Khuza'ee bin Mat Ramlee ini amat2 ku sayangi walaupun kelasakan dirimu itu menguji kesabaran seorang ibu. Sesunguhnya itu la amanah yang telah diberikan kepada kita semua org yang bergelar ibu...

Sehinggakan jika anak bujang ini tidak sihat pada satu2 masa secara autonya walaupun puan zai penat sekali pun puan zai tetap terjaga untuk melihat dia.







Di antara pic2 my bushuk masham di Pediatric Hospital, KL yang dapat puan zai muatkan di sini.

Hari ini last cuti tahunan untuk 2010. Baki cuti dah zero. 

Setakat ini cuti akan  di ambil untuk 3 appointment bagi tiga pakar iaitu doktor T&E ~ check toncil adik pada 1 march 2011, doktor surgical ~ check perkembangan surgery yang telah dibuat pada 15 March 2011 dan doktor resporitary pada 12 April 2011. Semua ni dah puan zai catit di dalam table calender serta outlook calender.


3 hari ini telah di booking untuk annual leave year 2011. Dan 1 hari pada 3 January 2011 puan zai dah book untuk hari pertama buka sekolah bersamaan hari pertama adik memasuki alam tadika pula.


Puan zai berdoa dan berharap agar anak2 sihat dan rajin belajar dan sentiasa mengingati ibu serta keluarga...amin...


Sekian untuk hari ini, salam malam selasa...

Puan Zai...