Saturday, August 25, 2012

Resepi Muruku Mak Iti


As-salam...

Semalam pagi buat muruku untuk di bawa pulang ke KL. Si adik dah bedal se-tin muruku mak ngah dia sampai licin huhu. Suka benar adik makan muruku.

Muruku resepi arwah mak mentua puan zai yang jiran tetangga di Karak memanggilnya dengan pangilan Mak Iti (Siti).

Ramai yang dah simpan resepi nie (termasuk puan zai sendiri hehe). Kalau gi beraya rumah jiran lama pun emang mereka kata buat muruku Mak Iti.

 Buat semalam dapat 2 tin.
Satu simpan dan satu lagi tin bawa balik KL.
Nak cuba tak?
Boleh... bahan-bahan ialah:

2 cawan tepung beras
1 cawan tepung muruku
3 cawan tepung pulut
1 atau 2 sudu garam
1 biji telur
Lemuju, jintan puteh, bijan di goreng kering
2 cawan santan yang di masak terlebih dahulu sebelum di campur semua sebelum di adun.
Masuk dalam acuan muruku dan goreng.

 Kakak menolong.

 Kakak pun suka makan muruku sebab tu rajin nak menolong.

 Guna acuan kayu.
Tapi jenuh le nak menekan sebab pemegang dia pendek.
Sampai mengigil nak memicit tepung ke dalam minyak hehe.

Ini dia tukang perabihkan.

Selamat mencuba!

Puan Zai @ JH...

4 comments:

Nor Azizah said...

leh copy ni... slps bli cetak meuku, sis bgtau hasilnye yer puan zai..:)

Jendela Hati said...

nor azizah: ok jua tu leh la try hehe

Nurul Nabila said...

Salam.. Nak beli acuan tu kat mana ea?

Nurul Nabila said...

Salam.. Nak beli acuan tu kat mana ea?