Sunday, May 11, 2014

Nasi Ayam Mother's Day


As-salam...

Hari ini makan tengahari dengan nasi ayam. Rempah ayam puan zai guna rempah seperti di bawah. Minggu lepas adik datang rumah dan beri. Saja nak try produk dari Terengganu nie. Tu yang terpiker nak buat nasi ayam. Nasi ayam puan zai buat nie simple je. Takde susah-susah nak piker masak camner. Main campak-campak je dah siap. Takde la nak ikut resepi sangat. Kalau nak masak iye-iye sangat nampaknye kena belek buku dalam rak tu le huahuauuaa...



Untuk seekor ayam puan zai rebus sekejap ayam sebelum perap guna rempah nie. Selain tu puan zai tumbuk bawang puteh 10 ulas serta garam yang di gaul rata. Dah perap baru goreng bila nak makan dan makan panas-panas.

Dah siap dah pun. Cili dan kicap serta sup kaki ayam.

Untuk nasi, puan zai masak 2 pot beras. Bersihkan dan ketepi sementara tumis bersama 2 sudu majerin tu 2 bunga lawang, 1 kayu manis, serai, halia serta bawang puteh hingga naik bau. Masukkan air rebusan ayam ke beras. Letak daun pandan untuk wangi.

Kicap tu puan zai guna kicap kipas udang atau pun kicap bilal. Letak air rebusan dan sedikit garam, kacau perlahan di dalam periuk hingga didih. Dan angkat.

Untuk cili puan zai guna dalam 10 tangkai cili merah, 3 ulas bawang puteh, 2 cm halia, sedikit garam (jika suka madu letak madu sebab puan zai tak letak gula). Blend bersama air rebusan ayam. Panaskan seketika, angkat dan hidang.

Untuk hari ini puan zai hanya ada tomato dan timun. Tapi jika ada salad dan kobis pun best juga. Kalau anak dara nak makan dia suka ada sayur dan ulam-ulaman di atas meja.

 
Mai sepinggan.



p.s minum petang hari ni nak buat bubur kacang hijau.

 
Puan Zai @ JH...

No comments: